Samenstelling van de kabinetten / Composition du/des cabinet(s)
Geachte heer de minister,
In 2016 hebben Cumuleo, Transparencia en het magazine Le Vif/L’Express een gezamenlijke rondvraag uitgevoerd om zicht te krijgen op de namen van alle medewerkers en leden van alle ministeriële kabinetten in België. Le Vif heeft daar toen uitgebreid over bericht. Twee jaar later hebben Cumuleo, Transparencia en Le Vif, ditmaal ook in samenwerking met het weekblad Knack besloten opnieuw een soortgelijke enquête te houden.
Wij zouden graag toegang krijgen tot de volledige lijst van de leden van uw kabinet (-ten).
Daaronder verstaan wij:
• De leden van de strategische organismen
• De raadgevers
• De medewerkers
• De tijdelijke en permanente leden
• De gedetacheerde ambtenaren
• De leden van het secretariaat
• De woordvoerders
• De leden van de ondersteunende diensten
• Etc.
Voor elke persoon zouden we graag de naam en de voornaam verkrijgen, de functieomschrijving (-en), de begindatum en, indien van toepassing, de einddatum van de indienstneming, het type arbeidscontract (gedetacheerd, aangeworven…), het soort opdracht (voltijd, deeltijds, één vierde…), het barema-niveau en de uitgeoefende mandaten buiten het kabinet.
Voor elk kabinetslid zouden we ook willen vernemen welke functie(-s) hij of zij heeft uitgeoefend net voordat hij of zij op uw kabinet aan de slag ging. Het gaat ons erom inzicht te krijgen in eventuele belangenconflicten, die bijvoorbeeld te maken hebben met het overstappen van de private naar de publieke sector, of in mogelijke gevallen van revolving doors of draaideurpolitiek.
Deze vraag heeft betrekking op heel de lopende regeerperiode.
We zouden ook naam en beroep willen kennen van de experten die u of uw kabinet hebben geraadpleegd, de periodes waarin ze voor uw kabinet hebben gewerkt en de vorm van hun vergoeding (salaris, honoraria, contracten via openbare aanbestedingen,…).
Wij vragen u om ons deze gegevens binnen de 30 dagen per e-mail retour te bezorgen.
Alvast bedankt om de ontvangst van dit bericht te bevestigen.
Met de meeste hoogachting,
Christophe Van Gheluwe (Cumuleo)
Claude Archer (Transparencia)
Ariane Thiébaut (Transparencia)
Thierry Denoël (Le Vif/L’Express)
Han Renard (Knack)
--------------
Monsieur le Ministre,
En 2016, Cumuleo, Transparencia et le magazine Le Vif/L'Express ont réalisé une enquête en vue d’obtenir la liste des membres des cabinets ministériels du pays. Cette enquête avait débouché sur une publication du Vif/L'Express. Après deux ans, nous avons décidé de relancer cette enquête, en association avec un média supplémentaire : le magazine Knack.
Nous souhaitons obtenir la liste exhaustive des membres composant votre/vos cabinets.
Par membre composant le cabinet, nous entendons, de manière non limitative :
• Les membres des organes stratégiques
• Les conseillers
• Les collaborateurs
• Les membres permanents et temporaires
• Les fonctionnaires détachés
• Les membres du secrétariat
• Les porte-paroles
• Les membres du service d’appui
• etc.
Pour chaque personne, nous souhaitons obtenir le nom et le prénom, le profil de fonction(s) exercée(s), la date de début et, le cas échéant, la date de fin d'engagement, le type d’emploi (engagé, détaché,…), le niveau d’occupation (temps plein, 1/4 temps,…), le grade barémique et les mandats exercés en dehors du cabinet.
Pour chaque membre du cabinet, nous souhaitons également connaître la ou les fonctions exercées juste avant l'entrée en fonction au sein du cabinet. Cette demande se place dans le cadre d'une analyse en matière de conflits d'intérêts liés, par exemple, au passage du privé au public ou à de possibles situations de revolving doors.
Cette demande concerne toute la législature en cours.
Nous souhaitons également connaître le nom et le titre professionnel des experts qui ont été
consultés par vous ou par votre cabinet, les périodes où ils ont travaillé pour le cabinet et la forme de leur rétribution (salaire / honoraires / contrat via marché public,…).
Nous souhaitons que ces informations nous soient transmises dans un délai de 30 jours par retour de mail.
Merci de bien vouloir confirmer la réception de ce message.
Nous vous prions d'agréer, Monsieur le Ministre, l'expression de nos salutations distinguées.
Christophe Van Gheluwe (Cumuleo)
Claude Archer (Transparencia)
Ariane Thiébaut (Transparencia)
Thierry Denoël (Le Vif/L'Express)
Han Renard (Knack)
Geachte mevrouw,
Geachte heer,
Wij hebben uw e-mail goed ontvangen en behandelen deze zo spoedig
mogelijk.
Hoogachtend,
Koen Geens
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Madame,
Monsieur,
Nous avons bien reçu votre mail, et nous le traitons dans les meilleurs
délais.
Meilleures salutations
Koen Geens
Geachte mevrouw,
Geachte heer,
In antwoord op uw vraag kan ik u meedelen dat de samenstelling van de
beleidsorganen van de federale regering (namen en functies) kan worden
geraadpleegd op de website van de regering www.belgium.be.
In het kader van de debatten over de politieke vernieuwing hebben de
Kamers eveneens een nieuwe wet inzake de mandaten goedgekeurd. Het betreft
de wet van 14 oktober 2018 tot wijziging van de wetgeving inzake
mandatenlijst en vermogensaangifte wat de transparantie over de
vergoedingen, de uitbreiding naar overheidsbestuurders, de elektronische
indiening en de controle betreft.
De doorgevoerde wijzigingen betreffen hoofdzakelijk:
- de elektronische aangifte van de mandaten via een
informaticatoepassing op de website van het Rekenhof;
- de aangifte van de vergoedingen;
- de invoering van administratieve geldboetes van 100 tot 1
000 euro;
- de publicatie in het Belgisch Staatsblad en op de website
van het Rekenhof van de lijsten van mandaten en van de personen die geen
aangifte van mandaten en/of vermogensaangifte hebben ingediend. De lijsten
van mandaten en de lijsten van onderworpen personen die in gebreke zijn
gebleven voor het toepassingsjaar 2017, werden gepubliceerd in het
Belgisch Staatsblad van 14 augustus 2018.
- en de uitbreiding van het toepassingsgebied van de wet naar
alle leden van de raden van bestuur, van de adviesraden en van de
directiecomités van de rechtspersonen waarop de overheden een
overheersende invloed uitoefenen, naar de personen die in andere
rechtspersonen door de overheden zijn aangesteld in deze raden of comités
alsook naar de regeringscommissarissen, indien zij een vergoeding
ontvangen voor hun prestaties, en tot slot naar de inhoudelijke
medewerkers van de beleidsorganen van een regering.
De regering neemt momenteel alle nodige bepalingen om tegemoet te komen
aan deze nieuwe wettelijke verplichtingen vanaf 1 januari 2019, datum van
inwerkingtreding van de wet.
Het doel is de bestaande maatregelen op het gebied van transparantie en
controle van de overheden te versterken.
Met vriendelijke groeten,
[1]cid:image001.gif@01CFE86C.15FF2B30 Philippe Scheys
kabinetssecretaris|Secrétaire
de Cabinet
Kabinet Minister van Justitie|
cabinet Ministre de la Justice Koen
Geens
Waterloolaan 115
1000
Brussel
Tel +32 2 542 8055 – mobiel +32
485 54 09 07
[2][adresse email]
[3]www.koengeens.be
[4]www.facebook.com/pages/Koen-Geens
[5]www.twitter.com/Koen_Geens1
References
Visible links
2. mailto:[adresse email]
3. http://www.koengeens.be/
4. http://www.facebook.com/pages/Koen-Geens...
5. http://www.twitter.com/Koen_Geens1
Geachte heer de minister,
Dank voor uw antwoord.
Zoals u kan vaststellen zijn de informaties betreffende de samenstelling van kabinetten zoals gepubliceerd op Belgium.be beperkt; en beantwoorden ze niet aan diverse aspecten van onze aanvraag, die we u derhalve terug voorleggen.
Ter herinniering, onze aanvraag betrof het bekomen voor elk lid van het kabinet: de naam en de voornaam, de functieomschrijving (-en), de begindatum en, indien van toepassing, de einddatum van de indienstneming, het type arbeidscontract (gedetacheerd, aangeworven…), het soort opdracht (voltijd, deeltijds, één vierde…), het barema-niveau en de uitgeoefende mandaten buiten het kabinet.
Voor elk kabinetslid zouden we ook willen vernemen welke functie(-s) hij of zij heeft uitgeoefend net voordat hij of zij op uw kabinet aan de slag ging. Het gaat ons erom inzicht te krijgen in eventuele belangenconflicten, die bijvoorbeeld te maken hebben met het overstappen van de private naar de publieke sector, of in mogelijke gevallen van revolving doors of draaideurpolitiek.
Deze vraag heeft betrekking op heel de lopende regeerperiode.
We zouden ook naam en beroep willen kennen van de experten die u of uw kabinet hebben geraadpleegd, de periodes waarin ze voor uw kabinet hebben gewerkt en de vorm van hun vergoeding (salaris, honoraria, contracten via openbare aanbestedingen,…).
Hoogachtend,
Christophe Van Gheluwe