De algemeen directeur
Besluit
2022_SEC_00027 OVB20210791 - Beslissing tot gedeeltelijke inwilliging
Beslissing: Goedgekeurd
Zijn aanwezig bij de beslissing van dit punt:
de heer Luc Kupers, adjunct-algemeendirecteur
Juridisch kader
De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, artikel II.29, 1°.
De beslissing wordt genomen op grond van:
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3.
Retributie- en tariefreglement voor het verstrekken van administratieve gegevens en
publicaties, goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 december 2019 en raad voor
maatschappelijk welzijn van 17 februari 2020.
Motivering
Op 24/11/2021 diende Hardy Emanuelle, wonende te 1000 Brussel, 22 rue du boulet, een
verzoek in tot het bekomen van een afschrift van:
1. Alle notulen van de vergaderingen van de gemeenteraad die sedert 2005 beraadslagen
over aangelegenheden betreffende de politiezone
2. Alle documenten met betrekking tot de machtiging tot plaatsing van camera’s
afgeleverd door de gemeente voor de politiezone, in overeenstemming met artikel 25/4
van de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt met inbegrip van de adviezen van de
korpschef + de impact- en risicoanalyses met betrekking tot deze documenten
3. documenten die voor advies zijn voorgelegd aan de Gegevensbeschermingsautoriteit en
de uitgebrachte adviezen
4. Alle documenten met betrekking tot overheidsopdrachten (aanbestedingen, bestekken,
aankondigingen van gunningen, contracten) betreffende bewakingssystemen (vast en
mobiel, visuele en/of thermische camera’s, drones en bodycams, ANPR, schakelaars en
software, etc.) doorgegeven door de gemeente of de politiezone sinds 2005, in
overeenstemming met de wet van 17 juni 2016 op de overheidsopdrachten
5. Het register met alle locaties van de vaste camera’s die door de lokale politiezone
worden gebruikt
De aanvraag werd geregistreerd op 29/11/2021 onder registratienummer OVB20210791. De
antwoordtermijn werd op 23/12/2021 verlengd
Overeenkomstig artikel II.31 van het Bestuursdecreet van 7 december heeft eenieder die erom
verzoekt het recht om een gewenst bestuursdocument te raadplegen, er een afschrift van te
krijgen of uitleg erover te verkrijgen. De openbaarmaking kan slechts geweigerd worden mits
toepassing wordt gemaakt van één of meerdere uitzonderingsgronden zoals gestipuleerd in
Verifieer dit rechtsgeldig elektronisch ondertekend document van 4 blz op code.esignflow.be met code 9147-9336-9402-3750 en wachtwoord vygedo
hoofdstuk 3, afdeling 3 van dit decreet.
Een bestuursdocument wordt in artikel I.4, 3° van dit decreet omschreven als alle informatie,
ongeacht de drager ervan, die in het bezit is van een overheidsinstantie.
Het gevraagde moet ontegensprekelijk worden beschouwd als bestuursdocumenten.
Wat gevraagde 1 betreft: de gemeenteraad behandelt per zitting telkens ± 150 agendapunten.
Om tegemoet te komen aan de vraag (notulen 2005 - tot heden) moet de inhoud van elk van
deze agendapunten, en bijhorende bijlagen, gescreend worden op aangelegenheden politie en
aanwezigheid van één van de uitzonderingsgronden gestipuleerd in hoofdstuk 3, afdeling 3 van
het bestuursdecreet . Dit zou een onredelijke inspanning vergen van de stadsdiensten. Om die
reden wordt dit gedeelte van de aanvraag, beschouwd als kennelijk onredelijk.
Vanaf september 2013 zijn de titels van de agendapunten, en de voor openbaarmaking vatbare
besluiten en bijhorende stukken, beschikbaar op de raadpleegomgeving van de Stad Gent
(http://ebesluitvorming.gent.be). Op basis van die informatie kan de vraag gespecifieerd
worden.
Wat gevraagde 2 en 4 betreft: een opzoeking van deze punten over de aangegeven periode zou
een onredelijke inspanning vergen van de stadsdiensten. Om die reden wordt dit gedeelte van
de aanvraag als kennelijk onredelijk beschouwd.
Vanaf september 2013 zijn de titels van de agendapunten, en de voor openbaarmaking vatbare
besluiten en bijhorende stukken, beschikbaar op de raadpleegomgeving van de Stad Gent
(http://ebesluitvorming.gent.be). Op basis van deze informatie kan de vraag gespecifieerd
worden.
Bijkomend kunnen volgende stukken ter beschikking worden gesteld:
Overzichtslijst politiepunten gemeenteraad vanaf mei 2010 tot heden
Van voor mei 2010 is dergelijke lijst niet beschikbaar. De Stad Gent beschikt maar vanaf
mei 2010 over een ondersteunend softwaresysteem voor de raad.
Overzichtslijst punten m.b.t. camera’s en bodycams vanaf mei 2010 tot heden
Van voor mei 2010 is dergelijke lijst niet beschikbaar. De Stad Gent beschikt maar vanaf
mei 2010 over een ondersteunend softwaresysteem voor de raad.
agenda's/besluitenlijsten van de gemeenteraad vanaf 2005 tot september 2013.
Bij onderzoek van gevraagde 3 wordt verondersteld dat men hiermee de
'gegevensbeschermingseffectbeoordeling' bedoelt. De politionele diensten dienen deze voor te
leggen aan het controleorgaan, het COC (en niet de Gegevensbeschermingsautoriteit ). Gezien
hier beveiligingsmaatregelen in zijn opgenomen zou het openbaar maken van deze gegevens
een inbreuk uitmaken op de openbare veiligheid. Ook wat gevraagde 5 betreft, zou het
vrijgeven van de locaties van de vaste camera's een inbreuk kunnen betekenen op de openbare
veiligheid.
De uitzonderingsgrond opgenomen in artikel II.35, 6° van het Bestuursdecreet, is bijgevolg van
toepassing. Wanneer deze informatie openbaar zou worden gemaakt kan dit de handhaving van
de openbare orde en veiligheid in het gedrang brengen.
Het belang van de openbaarheid weegt hier niet op tegen de bescherming van de openbare
orde en de veiligheid.
Een gedeeltelijke openbaarmaking is in casu niet mogelijk gezien, na weglating, onvoldoende
informatie overblijft om een beeld te vormen van de opdracht.
Deze beslissing houdt geen toestemming in tot hergebruik van de verkregen documenten.
Niet-digitale bijlage(n):
Verifieer dit rechtsgeldig elektronisch ondertekend document van 4 blz op code.esignflow.be met code 9147-9336-9402-3750 en wachtwoord vygedo
Registratie aanvraag in register openbaarheid van bestuur
Beslissing
Beslist het volgende:
Artikel 1:
Verklaart de aanvraag van Hardy Emanuelle, ingediend op 24/11/2021, verlengd op 23/12/2021
en geregistreerd onder nummer OVB20210791 gedeeltelijk ontvankelijk en gedeeltelijk gegrond
en beslist tot gedeeltelijke inwilliging van de aanvraag omwille van kennelijke onredelijkheid
Artikel 2:
Deze beslissing verleent geen toestemming tot hergebruik van de verkregen documenten.
2022_SEC_00027 - OVB20210791 - Beslissing tot gedeeltelijke inwilliging
Verifieer dit rechtsgeldig elektronisch ondertekend document van 4 blz op code.esignflow.be met code 9147-9336-9402-3750 en wachtwoord vygedo
Verifieer dit rechtsgeldig elektronisch ondertekend document van 4 blz op code.esignflow.be met code 9147-9336-9402-3750 en wachtwoord vygedo