BESLUIT VAN
DE ALGEMEEN DIRECTEUR
15 MEI 2023
Openbaarheid van bestuur - verlenen van openbaarheid van bepaalde
bestuursdocumenten
DE ALGEMEEN DIRECTEUR,
Bevoegdheid
Op basis van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (en latere
wijzigingen), artikel 174, oefent de algemeen directeur de bevoegdheden uit die
overeenkomstig andere wettelijke of decretale bepalingen aan de algemeen directeur […]
zijn toevertrouwd.
Overeenkomstig het bestuursdecreet van 7 december 2018 (en latere wijzigingen),
artikel II.29, wordt de beslissing over de aanvraag tot openbaarmaking, onverminderd
delegatie, genomen door de algemeen directeur.
Rechtsgrond
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de
bestuurshandelingen
Bestuursdecreet van 7 december 2018 (en latere wijzigingen)
Besluit van de gemeenteraad van 28 april 2009 tot goedkeuring van het reglement
van inwendig bestuur inzake openbaarheid van bestuur
Motivering
Artikel 32 van de Grondwet bevat een algemeen principe van openbaarheid van
bestuursdocumenten. Dit houdt in dat elke instantie verplicht is om aan eenieder
(natuurlijk persoon, rechtspersoon of groepering) die erom verzoekt, de gewenste
bestuursdocumenten openbaar te maken door inzage te verlenen, uitleg over te
verschaffen, een afschrift van te overhandigen.
De aanvrager om openbaarmaking geeft aan op welke wijze hij van zijn recht gebruik
wenst te maken. Het begrip bestuursdocument wordt zeer ruim geïnterpreteerd: de
drager, in welke vorm ook, van informatie die in het bezit is van een overheidsinstantie.
Het kan dus gaan om schriftelijke stukken, geluids-of beeldopnamen, notulen, processen-
verbaal, statistieken, contracten, films enzovoort. Het gewenste document moet dus niet
noodzakelijk opgemaakt of geproduceerd zijn door de instantie waarbij het opgevraagd
wordt. Het volstaat dat het document in het bezit is van die instantie om onder de
principiële openbaarheid te vallen. Een verzoek om openbaarmaking kan evenwel geen
verplichting met zich meebrengen om bestuursdocumenten te verwerken of te
analyseren, laat staan om bepaalde documenten aan te maken. De principiële
openbaarmaking van bestuursdocumenten kan enkel geweigerd worden in geval van
uitzonderingen en bij beperkingen die bij wet, decreet of ordonnantie zijn opgelegd.
Op 17 april 2023 diende mevrouw Charlotte Deprez een aanvraag tot openbaarmaking in
(briefnummer 202301687) voor de volgende bestuursdocumenten: ontwerp van
besluiten, bijlagen en toelichtingen vóór de gemeenteraad van 23 mei 2023.
De aanvrager wenst een afschrift te ontvangen per mail. Het gemeentebestuur mag dit
keuzerecht niet beperken.
Verifieer dit rechtsgeldig elektronisch ondertekend document van 2 blz op code.esignflow.be met code 8797-6719-5608-2971 en wachtwoord qaqeqa
De aanvraag voldoet aan de formele vereisten (schriftelijk, vermelding van gevraagd
document, identiteit is bekend) en is bijgevolg ontvankelijk.
Deze bestuursdocumenten zijn in het bezit van het gemeentebestuur.
BESLUIT:
Artikel 1.
§1. Voor de volgende bestuursdocumenten kan tot volledige
openbaarheid worden overgegaan: ontwerp van besluiten, bijlagen
en toelichtingen vóór de gemeenteraad van 23 mei 2023.
§2. De aanvrager ontvangt een afschrift per mail.
Artikel 2.
Het inwilligen van dit openbaarheidsverzoek houdt geen
toestemming in om de informatie te gaan hergebruiken.
Artikel 3.
Binnen een termijn van dertig dagen, die ingaat op de dag nadat
dit besluit werd verstuurd, kan beroep worden ingesteld bij de
Beroepsinstantie inzake openbaarheid van bestuur en hergebruik
van overheidsinformatie, Departement Kanselarij en Bestuur,
Herman Teirlinckgebouw, Havenlaan 88, bus 20 te 1000 Brussel.
De aanvrager dient een afschrift van zijn oorspronkelijk
openbaarheidsverzoek en de beslissing van de betrokken instantie
waartegen beroep wordt ingesteld, voor zover er een beslissing
werd genomen, mee te sturen.
Verifieer dit rechtsgeldig elektronisch ondertekend document van 2 blz op code.esignflow.be met code 8797-6719-5608-2971 en wachtwoord qaqeqa