Aan Charlotte Deprez
Stad en OCMW LIER
Transparencia
Juridische Dienst
Request-4217-
xxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxx.xx
e-mail
telefoon
Datum
xxxxxx@xxxx.xx
03 491 68 01
11-4-2023
uw bericht van
ons kenmerk
uw kenmerk
bijlage(n)
19
2
.
6
11
0
3.2023
Openbaarheid 2023/GR
‘ontwerpresoluties’
Betreft: Aanvraag openbaarheid van bestuursdocumenten – ontwerpresoluties online
te raadplegen voor elke gemeenteraad
U hebt een aanvraag gedaan voor het verkrijgen van informatie en documenten in het kader
van het bestuursdecreet van 7 december 2018. U vroeg om een kopie, in digitaal formaat,
van de ontwerpbesluiten van de agendapunten van de volgende gemeenteraad, zoals die
aan de gemeenteraadsleden zijn overgemaakt en een exemplaar van de toelichting bij elk
van de bovengenoemde openbare punten, evenals de opsomming van de bijlagen die deel
uitmaken van deze ontwerpbesluiten en de bijlagen zelf. Uw aanvraag tot openbaarmaking
wordt ingewilligd. U vindt de relevante documenten in bijlage.
U vroeg om uiterlijk een week voor de volgende gemeenteraadsvergadering dezelfde reeks
documenten (ontwerpbesluiten, toelichting, overzicht van bijlagen en bijlagen zelf) te
bezorgen. U zal deze documenten ontvangen zodra ze beschikbaar zijn. De agenda voor de
volgende gemeenteraad is nog niet vastgesteld.
U vroeg of de stad er zich toe verbindt om deze documenten voortaan systematisch online te
zetten, ten minste zeven dagen voor de gemeenteraad, zodat de burgers er toegang toe
hebben. Op dit ogenblik kan er nog geen engagement worden aangegaan om deze
documenten voortaan systematisch online te zetten. De mogelijkheid hiertoe moet eerst
organisatorisch en technisch bekeken worden zodat de normen die gelden voor
overheidscommunicatie in de zin van de actieve openbaarheid van bestuur kunnen
gerespecteerd worden en er geen verwarring ontstaat met de bekendmakingen die de stad
overeenkomstig het decreet lokaal bestuur verricht:
- De agenda (m.a.w. titels van de openbare punten) op het moment dat de agenda
naar de gemeenteraadsleden verstuurd wordt.
- De besluitenlijst (m.a.w. titels van de openbare punten met de beslissing) binnen de
10 dagen na de vergadering
- De notulen (m.a.w. de inhoud van de openbare punten) na goedkeuring van het
verslag op de volgende gemeenteraad.
De stad kan u desgewenst op de hoogte houden over de voortgang in deze.
Dungelhoeffsite
Paradeplein 2 bus 1
tel. 03 8000 300
www.lier.be
2500 LIER
De inwilliging van uw aanvraag houdt geen toestemming in om de gevraagde
bestuursdocumenten te hergebruiken in de zin van titel II, hoofdstuk 4 van het
bestuursdecreet van 7 december 2018.
U kan tegen deze beslissing beroep aantekenen bij de beroepsinstantie inzake openbaarheid
van bestuur. U beschikt daarvoor over een termijn van 30 kalenderdagen, die ingaat op de
dag nadat deze beslissing u werd overgemaakt. Het verzoek moet schriftelijk, per brief, fax
of e-mail worden ingediend bij de Beroepsinstantie inzake openbaarheid van bestuur en
hergebruik van overheidsinformatie, Departement Kanselarij en Bestuur, Havenlaan 88, bus
20, 1000 Brussel (tel. 02 553 57 25; e-mail
xxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxx.xx). Met vriendelijke groeten,
Digitaal ondertekend door
Bart Luyckx (Signature)
Bart Luyckx
Algemeen directeur wd. Datum: 12/04/2023 09:33:04