Ceci est une version HTML d'une pièce jointe à la demande d'accès à l'information 'Ontwerpresoluties online te raadplegen vóór elke gemeenteraad + toelichting /bijlagen'.


 
Aan Charlotte Deprez 
Stad en OCMW LIER 
Transparencia 
Juridische Dienst 
Request-4217-
 
xxxxxxxx@xxxxxxxxxxxxx.xx 
 
 

 
 
e-mail 
telefoon 
Datum 
 
xxxxxx@xxxx.xx 
03 491 68 01 
11-4-2023 
uw bericht van 
ons kenmerk 
uw kenmerk 
bijlage(n)  
19
.
11
 
3.2023 
Openbaarheid 2023/GR 
‘ontwerpresoluties’ 
 
 
 
 
 
Betreft: Aanvraag openbaarheid van bestuursdocumenten – ontwerpresoluties online 
te raadplegen voor elke gemeenteraad 

U hebt een aanvraag gedaan voor het verkrijgen van informatie en documenten in het kader 
van het bestuursdecreet van 7 december 2018. U vroeg om een kopie, in digitaal formaat, 
van  de  ontwerpbesluiten  van  de  agendapunten  van  de  volgende gemeenteraad,  zoals die 
aan de gemeenteraadsleden zijn overgemaakt en een exemplaar van de toelichting bij elk 
van de bovengenoemde openbare punten, evenals de opsomming van de bijlagen die deel 
uitmaken van deze ontwerpbesluiten en de bijlagen zelf. Uw aanvraag tot openbaarmaking 
wordt ingewilligd. U vindt de relevante documenten in bijlage. 
U vroeg om uiterlijk een week voor de volgende gemeenteraadsvergadering dezelfde reeks 
documenten  (ontwerpbesluiten,  toelichting,  overzicht  van  bijlagen  en  bijlagen  zelf)  te 
bezorgen. U zal deze documenten ontvangen zodra ze beschikbaar zijn. De agenda voor de 
volgende gemeenteraad is nog niet vastgesteld.  
 
U vroeg of de stad er zich toe verbindt om deze documenten voortaan systematisch online te 
zetten,  ten  minste  zeven  dagen  voor  de  gemeenteraad,  zodat  de  burgers  er  toegang  toe 
hebben.  Op  dit  ogenblik  kan  er  nog  geen  engagement  worden  aangegaan  om  deze 
documenten  voortaan  systematisch  online  te  zetten.  De  mogelijkheid  hiertoe  moet  eerst 
organisatorisch  en  technisch  bekeken  worden  zodat  de  normen  die  gelden  voor 
overheidscommunicatie  in  de  zin  van  de  actieve  openbaarheid  van  bestuur  kunnen 
gerespecteerd worden en er geen verwarring ontstaat met de bekendmakingen die de stad 
overeenkomstig het decreet lokaal bestuur verricht: 
 
-  De agenda (m.a.w. titels van de openbare punten) op het moment dat de agenda 
naar de gemeenteraadsleden verstuurd wordt. 
-  De besluitenlijst (m.a.w. titels van de openbare punten met de beslissing) binnen de 
10 dagen na de vergadering 
-  De notulen (m.a.w. de inhoud van de openbare punten) na goedkeuring van het 
verslag op de volgende gemeenteraad. 
 
De stad kan u desgewenst op de hoogte houden over de voortgang in deze. 
 
Dungelhoeffsite 
 
 
 
Paradeplein 2 bus 1 
tel. 03 8000 300 
www.lier.be 
 
2500 LIER 
 
 
 


 
De  inwilliging  van  uw  aanvraag  houdt  geen  toestemming  in  om  de  gevraagde 
bestuursdocumenten  te  hergebruiken  in  de  zin  van  titel  II,  hoofdstuk  4  van  het 
bestuursdecreet van 7 december 2018. 
 
U kan tegen deze beslissing beroep aantekenen bij de beroepsinstantie inzake openbaarheid 
van bestuur. U beschikt daarvoor over een termijn van 30 kalenderdagen, die ingaat op de 
dag nadat deze beslissing u werd overgemaakt. Het verzoek moet schriftelijk, per brief, fax 
of  e-mail  worden  ingediend  bij  de  Beroepsinstantie  inzake  openbaarheid  van  bestuur  en 
hergebruik van overheidsinformatie, Departement Kanselarij en Bestuur, Havenlaan 88, bus 
20, 1000 Brussel (tel. 02 553 57 25; e-mail xxxxxxxxxxxx@xxxxxxxxxx.xx).  
 
Met vriendelijke groeten, 
 
Digitaal ondertekend door 
 
Bart Luyckx (Signature) 
Bart Luyckx 
Algemeen directeur wd.  Datum: 12/04/2023 09:33:04